Ingt BUNUH ORG mcm BUNUH NYAMUK ka??

| |

Hari ini, aku nk kongsi sket citer psl kejadian bunuh dan mati yg sia2.. Aku tertarik nak tulis dlm blog ni sbb aku ternpk status seorg rakan dkt Facebook tls lbh kurang mcm ni la bunyi nyer "Skrg dlm berita kisah psl ibu tikam anak, remaja bunuh remaja lain, xsuka tgk citer mcm ni..ingt BUNUH ORG tu mcm BUNUH NYAMUK ka??"  Aku mmg tertarik betul dgn statement dy..sgt2 menarik.

Aku jugak setuju sgt la dgn statement dy, org sekarang mcm sng2 ja nk bunuh org lain, mmg mcm bunuh nyamuk pun..Kisah yg paling terhgt dan masih br ialah kisah seorg ibu warga Myanmar menikam anaknya smpai 5 kali sehingga bayi tersebut mati..Bayi tersebut br dilahirkan beberapa hari.. Sian kan? br ja lahir nk melihat dunia yg fana ni, dibunuh kejam oleh ibu sendiri.. Apa punya mak lah mcm tu, xtau ka time mengandung tu dh pnt bwk sana sini, pastu lahirkan lagi, x ingt ka pahit gerih ms mengandung tu, lps anak tu lahir, sggp plak sia2kan dgn bunuh anak tu.. KEJAM dan semmgnya SGT2 KEJAM!! Alasan yg diberi kononnya ibu tu tertekan slps si suami tgglkn dy..aduh, tlg la jgn mrhkan anak yg x berdosa tu sbb lelaki yg x berguna mcm tu.. apsal nk bunuh anak tu? dh mrh sgt g ja bunuh bapak budak tu..eh3, sama la kn, kira bunuh gak.. x boleh2.. di sini la peranan saudara mara utk tlg perempuan tu..

Ok, if xnk sgt anak tu sbb marah kt ayah bayi tu, apa kata cari family yg mmg nk sgt anak, bg kt dyorg dgn belas ehsan minta la sket duit kt family tu spy dpt tmpung hdp si emak kandungnya tu..Aku rasa la kn, byk ja suami isteri yg dh kahwin berthn2 tp xda anak, sure la sggp byr bpa ja utk dijadikan anak angkat..Mmg la xbpa ok sbb niat mcm nk jual anak tu, tp fikir logik lbh baik mcm tu dr bunuh anak x berdosa tu, sekurang2nya ibu kandung tu x menanggung dosa bunuh darah daging sendiri..betul x apa yg aku ckp ni? itu pndgn aku la..

Inilah sbb lg satu kita jgn terlalu ikutkan mrh hati..Syaitan ada ja dimana2 utk goda anak adam..sbb syaitan dh berjanji dgn Allah S.W.T selagi dunia belum kiamat, anak adam akan terus digoda serta disesatkan..so, jgn sesekali kita leka bila terlalu mrh atau ikutkan kata hati sbb nnt merana dan parah diri..Kongsi sket yer apa yg aku dpt ms usrah time, ktorg bncg psl sifat mazmumah iaitu Amarah.. sifat marah ni mmg sgt2 xbgus sbb bila kita marah kita akan jd kurang waras, kurang pertimbangan.. bila dh kurang semuanya mula la buat perangai ka? betul x? semua naik gila dan akhirnya nnt diri sendiri jugak merana.. aku da pengalaman tu, aku try blaja utk kurangkn rs amarah tu spy aku x menyesal nnt.. Sbb itu jugak dlm Al-Quran byk ayat menggunakan perkataan "bersabarlah whai Muhammad" Allah sentiasa ingtkan kita agar bersabar..aku thu sabar itu ssh utk dilaksanakan sbb itulah sabar adalah separuh dari iman..sesiapa yg berjaya bersabar, InsyaAllah ganjarannya besar..

Ckp la aku dok pot-pet2..tp ingtlah if terasa mcm nak bunuh org, mengucap byk2, fikirkan yg tersyg, doa ja lah agar org tu dpt blsn setimpal, jgn kita mengambil tindakan sendiri sbb kita manusia x da hak, semuanya milik Allah..aku slalu ckp selalulah percaya pada keajaiban Allah sbb Dia Maha Mengetahui apa yg terbaik utk umat-Nya..


p/s: maafkan diri ini andai terkasar bahasa, ini hy pndgn aku insan yg hina..segala yg baik itu dari Allah, yg kurang baik itu dr kelemahan diri sendiri..

0 comments:

.