Who says jadi cikgu untung??

| |

Assalamulaikum pembuka bicara..

dlm tgh2 dok siapkn lesson plan utk mggu dpn, rest kejap sbb dh sakit pinggang ni ha dok menghdp laptop dr smlm smpai skrg.. Tetiba kt newsfeed fb muncul ada sorg ni share psl tulisan sesorg ni berbicara mengenai untungnya jadi cikgu.. Terima kasih ats pujian itu kerana sememangnya sgt untung jadi cikgu.. :) Terima kasih ats teguran dan nasihat yg anda berikan..

Tiada siapa yg perlu dipersalahkan dlm hal ini kerana msg2 ada pndgn tersendiri.. agak menarik hasil nukilan tersebut.. smpai bakal guru terasa bagai nk gugur jantung ni apabila membacan hasil nukilan tersebut.. terasa mcm panahan petir menusuk ke jantung.. mmg ssh nk digmbrkn tp begitulah hendaknya..

X perlu nk berbicara membetulkn apa yg dilemparkn ckplah hy cikgu shj yg thu apa yg mereka lakukan.. Aku x kata smua cikgu itu sempurna, mgkn ada cikgu yg berperangai seperti yg digmbrkn tetapi di sini aku amat memohon dr smua, spy jgn menilai sesuatu itu drpd hy pndgn n pendpt seorg insan kerdil yg begitu hebat memberitahu bhw dia adalah engineer.

Bg aku, msg2 ada peranan yg tersendiri. niat kita bekerja juga berbeza, jika dibicarakn tentang ikhlas, ikhlas itu rahsia Allah.. hy Dia Maha Mengetahui niat keikhlasan dihati.. nk berbicara psl cikgu merungut, bg aku itu perkara biasa, smua org ada yg mengeluh n merungut bila kerja byk, jika ingin dibicarakan tntng ms, setiap manusia ada cara tersendiri utk bhgikn ms, dlm sehari ada 24jam jd bhgilah ms ikut kesesuain...

Kat sini xperlulah kita nk salahkn sesiapa, smua kerja ada baik buruknya.. smua kerja ada untung ruginya.. it is actually depends on how we handle the situation, how we think to solve the problems, how we critically thought of our actions.. don't judge only on one side, I never said other jobs are easier.. smua org ada ssh n sngnya.. jgn menghukum sesuatu kerana itu bkn kerja kita.. biar Allah jadi penentu.. smua yg kita buat kt dunia akan di nilai di akhirat kelak.. mulut terkunci anggota lain akan berbicara.. yg dok gdh2 tu sdhlah.. jika kita fikir kerja kita lah plg ssh kt dunia ni, mmg InsyaAllah kerja tu akan jd ssh.. Jika benar ada cikgu yg krg minat utk mengajar, kita perlu bersangka baik, mana thu apa beban yg terbuku dihati mereka..

Jgn dinilai kerja itu hy dr satu pihak.. jika aku sendiri diberi peluang utk jd engineer utk semggu, ntah2 menangis rsnya..Msg2 ada kepakaran dlm bdg msg2..usahlah kita menilai kerja org kerana kita rs kerja kita ssh.. bersangka baiklah mgkin niat cik engineer itu betul nk sdrkn cikgu2 yg lalai slama ni tntg tggungjwb mereka tp jgn di ambil dan di lihat pndgn dia dr satu sudut.. kita diberi akal dan fikiran utk berfikir minta izin dgn Maha Pencipta utk agar tetapkn hati spy bersangka baik dan ambillah ms utk reflect dan fikir..

p/s: mgkn entry ini akan di-edit rs semasa ke semasa..bergantung kpd mood luahan hati aku sbg bakal guru..maafkn aku andai tersalah bicara or tersalah taip.. memlm cm gini mmg dh mamai..

0 comments:

.