Relakan pemergian itu..

| |

"Aku rela pergi dlu dari mereka, Ya Allah,"

Slalu x dgr org ckp mcm tu or ada org berdoa mcm tu bila dlm keadaan insan tersyg kita dlm kesakitan menunggu ms utk dijemput Illahi.. Kita akn rs itu yg terbaik sbb kita rela berkorban nyawa demi melihat mereka bhgia di dunia..

Tp hari ini, aku terdetik rs yg septtnya andai aku berada di situasi itu, akan aku berdoa agar kuatkan diri ini utk merelakan insan yg tersyg pergi, aku thu mmg bg kamu yg membc entri ini, aku merasakan aku kejam mendoakan mereka pergi dahulu dgn selamat dan tenang.. Tp cuba kamu berfikir disebaliknya.. Andai kita pergi dahulu seblum org yg kita syg pergi, smua org pasti tahu betapa terseksanya org yg kita syg utk teruskan perjuangan hdp mereka tnpa kita.. berthn2 lamanya mereka menahan derita rindu mengingatkan org yg xkn kembali.. Seperti mana di dlm firman Allah "Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barangsiapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barangsiapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat. Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur." (surah al-Imran ayat 145).


Jd, kita sbg hamba kna sentiasa bersedia wlau apa pun..sbb janji Allah itu pasti.. Allah sendiri telah berfirman: "Dan apabila hambaKu bertanya tentang Aku, maka jawablah bahawa Aku dekat. Aku mengabulkan doa orang-orang yang berdoa kepadaKu.." (Surah al-Baqarah. Ayat 186) dan Allah juga berfirman, “Tuhan kamu telah berkata kepada kamu; Berdoalah kepada ku, nescaya aku akan makbulkan doa kamu”(Surah Al-ghafir, ayat 60)

Jika itu masa mereka, wlaupun ssh utk kita menerimanya, relakan diri kita agar tabah menerima dugaan dr Yg Maha Esa kerana semakin byk ujian yg diberikan percayalah semakin kita perlu mendekati diri dgn Allah.. sesungguhnya Allah menyayangi org yg sentiasa mengingati-Nya dgn tulus ikhlas..

Dan jika kita rsakan ms kita hampir tiba, doakan agar mereka yg kita sygi sentiasa tabah dan cekal dgn merelakan kita pergi.. doakan agar mereka sentiasa mengingati kita dgn berdoa kesejahteraan kita di alam barzakh...

Apapun kita kna sentiasa berusaha kuatkan diri dan dekatilah Yg Maha Esa kerana Dia pasti tidak akan meninggalkan kita walau sesaat pun...

0 comments:

.