Sempatkah aku??

| |

Melihat jam di laptop, membuatkan hati ini sering terty2, sempatkah aku?
Satu perasaan sebak menyelinap masuk ke dlm diri, merangkak ke cebisan hati,
Aku merenung laptop dgn pndgn kosong,
Hati ini msh terty, sempatkah aku?

Semakin dekat dgn tarikh aku bakal berangkat ke New Zealand utk trip dgn rakan2,
Makin byk berita yg kurang enak aku dgr mengenai bencana alam,
Sekali lagi perasaan sebak dan gelisah singgah di ruang kamar hati ini...

Aku menjadi kurang pasti, sempatkah aku?
Dlm keadaan aku yg kurang senang, msh lg aku sempat membuka laman2 youtube yg memesongkan hati ini..
Aku kdg2 terpaku seketika, aku kurang pasti kehendak hati ini..
Aku berusaha melawan syaitan2 durjana yg menghembuskn nafas2 leka ke telinga ku,
Tapi kdg2 aku msh lg leka dgn dunia..

Sempatkah aku?? Merasa hidup 22 tahun??
Sempatkah aku?? utk bertaubat sesungguhnya demi Yg Maha Esa??
Sempatkah aku?? utk kembalikan hati ini ke jln-Nya??
Sempatkah aku?? memohon keampunan dr manusia2 yg aku tlh zalimi??
Sempatkah aku?? Sempatkah aku?? Sempatkah aku??

Firman Allah: “Katakanlah wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (As-Zumar: 53)


Sebagaimana Firman-Nya lagi: “Maka barangsiapa yang bertaubat sesudah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya.” (Al Maidah: 39)


Renungan utk diri sendiri dan bersama, InsyaAllah..tetapkanlah hati hamba-Mu ini di jln-Mu yg benar...

0 comments:

.