Sia-sia~~

| |

Wlaupun hanya 40 minit aku berada dlm majlis ilmu yg bertajuk "Back to Al-Quran", tetapi berjy membuatkn hati ini terpggl utk menulis entri pd kali ini..Ats sbb tertentu aku pg ke majlis itu agak lmbt wlaupun lmbt hati kecil ini tetap mahu pergi..terpggl2 nama aku utk berada di situ, wlaupun agak pnt, aku gagahi jua demi ilmu akhirat ku.. Ini bkn sia-sia yg nk aku smpaikan..apa yg aku nk smpaikan sila bc smpai hbs yer if berminat..jika x stop ja setakat sini...

Nak tahu apa yg sia-sia? Dr apa yg aku dgr td, aku pasti rmai yg ingin msuk ke syurga, ada ka yg mhu msuk neraka?? tp dlm ms yg sama kita sgt2 takut akan mati..jika kita x mati mcm mana nk masuk syurga kn? Akak td bgthu, kita sbnrnya sgt2 takutkn mati sbb kita rasa segala amalan kita msh blum ckp utk bwk kita ke syurga yg selama ni kita idamkan..kita msh belum bersedia..terlalu tkt tp adakah tkt kita membantu diri kita utk tgktkn amal aqidah kita utk dijdkn bekalan?? ada la dlm beberapa peratus ja antara kita yg sedar dan bersedia utk berubahn sedikit demi sedikit..

Hdp kt akhirat akan jd sia-sia apabila kita kna hbskn ms yg lama utk jalani hukuman ats dosa2 yg kita lakukan kt dunia ni..Dlm majlis tu td, ada jugak akak tu bgthu, mati bknlah penghujung utk segalanya sbb sbg seorg Islam kita percy ada alam yg lbh kekal dan pd ketika itu umur kita infiniti..jd cuba bygkn jika kita kna hbskn ms selama beribu-ribu thn di akhirat kelak hy utk menjlni hukuman ats dosa kita kt dunia ni? sedih kan? sayu ja hati ini bila fikirkan kembali..terasa hiba yg teramat, menahan air mata dr mengalir..aku pun sedar yg aku msh byk bnda perlu dibaiki, perlu diubh sbb aku hy insan biasa yg belajar dr pengalaman.. aku cuba muhasabah diri, mahu terus maju ke hdpn utk berubh jd yg terbaik..mhupun aku bkn Siti Khadijah atau pun Aisyah r.a tetapi aku juga manusia yg mampu membimbing diri utk ke arah yg diredhai..

Ya, mmg btol, setlh segala hukuman kita jlnkn, akhirnya kpd umat Islam pasti akan dimsukkn ke syurga, tetapi tidakah sia-sia hdp di alam akhirat itu dgn ms yg pnjg dihbskn utk menyucikan diri?? bknlah lbh bahagia andai diri antara yg terawal diplh utk msuk ke syurga? hati aku saat ini sgt2 berkecamuk, bermcm2 rasa ada, x tertggung rsnya apabila menilai kembali diri ini.. Akak td berpesan, andai kita rasa takut akan mati berusahalah utk tgktkan amalan yg baik utk dibawa bekal ke akhirat kelak..ms perhitungan, tiada siapa yg mampu menolong kita, tiada sapa akan support or back up kita lg..smuanya bergantung pd diri sendiri.. Dlm majlis ilmu td, ada juga diceritakan bhw sesgghnya hukuman atau blsn kebaikan yg diterima di dunia ini akan pasti ada kesinambungannya di akhirat kelak, yg akn membezakan waktu utk kita ke syurga dan neraka.. wlaupun sesetghnya dibyr cash terus di muka bumi ini oleh Yg Maha Esa tetapi percayalah itu hy separuh shj, dan lg separuh akan dibyr pd alam seterusnya..

Dlm ms yg singkat itu juga aku sempat mendgr dr penceramah manusia adalah makhluk yg terplh..kita diberikan Allah S.W.T pilhan, pelbagai pilihan yg diberikan.. tp xda siapa pun yg paksa kita utk buat plhn malahan Allah pun xpnh memaksa manusia utk melakukan pilihan.. Allah S.W.T mebuka jalan utk kita memilih dan DIA memberikan kita plhn, terpulang pd individu utk menilai mana yg baik dan mana yg buruk.. Allah percaya pd manusia kerana manusia adalah khalifah-Nya di muka bumi ni, yg akan menyebar dan membawa ajaran-Nya..tetapi kita?? LUPA..akn tggungjwb yg diberikan, kita mensia-siakn peluang yg diberikan dgn mengikut hawa nafsu yg menggunung di dlm diri.. terpanah diri ini dgn kata2 aku sendiri.. bgai dihiris sembilu aku rskn..

Whai diri ini, berubhlah kamu andai kamu mahu mendpt keredhaan-Nya, kpd shbt2ku kata2 dan luahn ini bkn utk menuduh atau memburukkan sesiapa, kata2 ini juga utk diri aku yg msh lg dlm samar2 cahaya mencari cinta yg diredhai..Marilah kita sama2 berusaha agar ms hdp kita di dunia tidak akan mensia-siakan ms kita di akhirat kelak..aku manusia yg pnh melakukan dosa dan tnpa sedar aku mgkn msh melakukan dosa, aku sedar aku xlayak menikmati syurga-Mu tetapi aku xsggp utk hdpi neraka-Mu.. Ya Tuhanku, KAU bimbinglah hati ini agar aku terus berada dijln-Mu..

4 comments:

dindingkosong said...

hmmm

lya89na said...

apa yg hmmm?? no komen ker? ni nsht utk diri sendiri jugak..jgn salah phm yer..

dindingkosong said...

kau pun jangan salah faham...aku berterima kasih dengan kau sebab post benda ni...untuk renungan diri aku...

lya89na said...

bguslah jika begitu.. watlah renungan bersama.. =)

.