Masih cuba memahami...

| |

Aku msh dlm proses memahami knapa perkara itu terjd.. knapa perlu terjd?? apa yg terjd tu smuanya kehendak diri atau ketentuan Illahi.. sejak kebelakangan ni byk bnda yg terjd..byk yg aku fikir..dan rs mkin serabut plak..tp byk jugak dok buang ms tgk fb..tgk fb pun bleh jd berjam2.. adeh~~ mslh tol la aku ni..ni mslh diri sendiri..aduhai.. ok la yer..meh nk cite sket..knapa tajuk entri aku begitu hndknya...


Pada suatu ms dhulu....eh xda la, lawak ja..ni bkn lama pun br2 jugak.. selps aku nanges kaw2 sbb kna tggl dlu, aku byk sgt2 blaja bnda br dan yg pntg bab agama.. aku bersyukur jugak smua itu terjd time aku jauh dgn family dan yg ada kwn2 dan Allah.. sbb if aku dgn family, sure aku x ambik ms lama utk reflect, yela, malu kot nk nanges dpn adk2..at least kwn2 dyorg kebykkn pnh alami so sama umur, pemikiran pun lbh kurang ja.. plg pntg yg aku blaja sbnrnya couple anak remaja skrg bknlah sesuatu yg benar disisi agama..dlm Islam ada garis pnduan utk kita menjd kekasih.. cuba open link ni dan phmkn btol2 --> bercouple dalam Islam 

So dr situ bleh blaja byk bnda..mcm aku ckp setiap kali rs mcm nk cuba2 cr aku pasti akn dihalang dgn artikel2 or video2 psl bercouple dlm Islam ni..Alhamdulillah, ini satu bukti yg Allah sgt2 dan sentiasa syg pd aku, DIA nk aku sedar dan sentiasa andai aku blum bersedia baik aku teruskan dlu impian aku...dr kejadian tu jugak aku blaja utk siapkan diri agar mencr sinar Illahi..aku blaja mcm mana nk control diri dr terjebak bnda2 x elok..

Apa yg aku ckp masih cuba memahami ialah aku nk cuba phm knapa org yg tlh dibuka ruang dan peluang utk menikmati keindhn dunia dan mempelajari ilmu dunia serta akhirat xmau ambik peluang ni..bak kata org putih "take something for granted".. knapa yer?? xsdrkah hdp di dunia ni sementara saja?? Akhirat yg kekal abadi.. x takutkah kita dgn alam yg kita x thu dimana penghujungnya? Apa yg menentukan kita utk msuk syurga? mahukah kita trus bergelumang dgn api neraka selamanya?? 

Aku percaya kpd sesiapa yg mengenali diri aku pasti akan ckp, "eleh hg tu pun x tara mana, dok pndai nk bg nasihat kt org...bkn hg pun pnh gak la wat mcm tu," and bla..bla..bla.. the list goes on.. meh cni nk cita sket, hbs tu if dok streotype mcm tu bila nk npk kata kwn kita berubh..septtnya try support if dy nk ubh ke arah yg baik..xslhkn? ye, aku sdr aku bkn la baik sgt pun tp xleh ka nk berbh?? skrg ni aku dh xpeduli org ckp mcm tu sbb aku malu dgn diri sendiri yg dok asyik wat dosa dan InsyaAllah malu aku ni akn byk aku malu kpd Allah S.W.T. so bila kita ada perasaan malu tu kurang la sketkn nk wat bnda pelik2 or maksiat..so minta la spy dlm diri kita msh da perasaan malu.. 

Aku bkn la smpai tahap yg btol2 alim..if tgk dr segi pkaian..biasa ja la..aku seorg yg besa2 ja..cma aku ada bts2 and thp2 yg mana aku rs aku perlu jg..if tgk dr rupa xda la lawa or cantik or comel pun, cma aku bersyukur kpd Allah S.W.T sbb bg aky ckp and sempurna sifat, Alhamdulillah..dr segi perangai pun aku kekdg ngeng and sewel gak, suka men ckp ja tnpa fikir dlu, tp lama2 InsyaAllah jd lbh waras.. marilah kita sama2 buka hati kita utk kembali ke jln-Nya..

p/s: pesan ini juga utk diri aku, skrg aku blaja ckp dr hati dan akal..



0 comments:

.