Apa yg beza?? L.E.L.A.K.I & W.A.N.I.T.A

| |

Apa beza antara wanita dan lelaki? mesti rmai yg jwb dr segi fizikal, emosi, dan lain2.. semestinya ada beza sbb tu fitrah manusia ingin berpsgn dan sbb tu Allah jdkan lelaki dan wanita.. Skrg ni rmai wanita yg bijak membicarakan tntg hak sama rata dgn lelaki.. hujah2 yg diberikan begitu hbt dan lancang sekali tnpa mengambil kira dr sudut pndgn lelaki tntg wanita... Sbg seorg wanita, diri ini akui byk skali kelemahan dan kekurangan diri yg msh perlu dibaiki.. dan ini bkn bermkna lelaki sentiasa sempurna.. Cma apa yg ingin dibicarakan ialah bagaimana seorg wanita dikatakn boleh mengheret lelaki ke arah yg negatif dan bagaimana seorg lelaki mampu membuatkn seorg wanita terjebak kpd mslh yg negatif..

Kita hy insan biasa yg msh perlukan bimbingan antara satu sama lain bg mencari sinar Illahi yg selama ini sdh terang lg bersuluh..antara npk dan tidak npk shj..Sbnrnya xksh sama ada lelaki atau wanita, kita sbnrnya mampu membawa sesiapa shj ke arah yg positif dan negatif..cma niat di hati antara mahu dan tidak shj.. dr pndgn mata kaca insan yg kerdil dan kecil ni, rata2 yg dilihat, apabila berlaku sesuatu tindakan pertama yg kita lakukan adalah saling menyalahkn antara satu sama lain..ssh benar mahu melihat sesiapa yg shj yg berhenti seketika, mengambil ms utk menilai mana silapnya..

Dpt dilihat kini, rmai org yg sering berbalas2 kritikan yg kononnya ingin menegur, ingin memberitahu, ingin meluahkan.. smua itu mmg perlu, sbb bak kata org manusia mdh lupa..perlu saling menasihati dan mengingati..jgn terlalu kita asyik ingin utk menegur keslhn org smpai kita terlupa, bkn smua begitu..ambik peduli dgn setiap perbezaan yg setiap manusia ada..Allah menjdkn kita unik dan berbeza dan kerana perbezaan itulah menjdkn siapa kita skrg..

Setiap org x kisah lelaki atau wanita pasti ada baik buruknya..hanya kita yg akan menjdkn diri kita ini mahu dipndgn baik atau buruk..smuanya berada di tgn kita..Allah maha berkuasa..DIA ada dimana2 utk melihat, xkn mampu utk kita sembunyi..kerana smua milik DIA..kpd kaum Adam..sdarlah bahawa anda adalah makhluk yg diberi kepercayaan oleh-Nya utk membimbing wanita, sdarlah bhw wanita ini makhluk perasaan, bimbinglah ia melalui hatinya... Dan wahai kaum Hawa, usahalah kamu berhujah utk meninggikan martabat kamu kerana Allah maha mengetahui sesgghnya martabat seorg wanita adalah tggi.. bimbinglah hati kamu agar kamu dpt memberikan yg terbaik utk lelaki yg memimpin kamu... kerana percayalah, segala kebaikan yg dibuat pasti ada ganjarannya di akhirat sana...

0 comments:

.