Syurga Cinta vs Aku Masih Dara

| |

Syurga Cinta, merupakan sebuah cerita arahan Ahmad Idham yg mengisahkan seorg pemuda yg bernama Irham dlm mencari sinar keimanan dan mengejar erti menjadi seorg muslim yg dilahirkan Islam yg bukan hy didlm sijil kelahiran atau kad pengenalan semata-mata..Pencarian sinarnya bermula apabila dia dicabar oleh sahabat2 baiknya utk mengurat seorg gadis bertudung.. Pada mereka gadis bertudung merupakan gadis yg baik budi pekertinya, tidak mdh diperdaya serta tegas dr segi prinsip dan pegangannya.. 


--> berdasarkan Syurga Cinta, kita dpt lihat bgaimana seorg gadis yg bertudung litup dpt menyentuh hati seorg lelaki yg agak keras umpama batu utk melihat keindahan agama Islam serta membantunya pulang ke pangkal jalan..Dlm cerita ini juga kita dpt lihat, kaum lelaki yg telah tersasar jlnnya akibat arus kemodenan duniawi ingin kembali pulang, mencari sinar utk menerangi hdpnya semula.. 

Aku Masih Dara juga merupakan filem arahan Ahmad Idham yg membongkar akhlak remaja masa kini terutamanya remaja perempuan.. Aku Masih Dara mengisahkan 3 sahabat Aleesya, Sofea dan Hani yang mempunyai latarbelakang keluarga yang berbeza. Selain itu, mereka bertiga juga mempunyai pandangan yang berbeza tentang Islam dan apakah asas agama itu sendiri.. Dengan bantuan sepupu Aleesya, iaitu Firdaus, Sofea membuka hatinya utk menyelami keindahan Islam setlh tersedar akan jahil dirinya selama ini bergelumang dgn dosa2 yg dia sendiri kurang pasti..

--> melalui filem Aku Masih Dara, dpt disimpulkan di sini keruntuhan akhlak di kalangan remaja masih kina umpama barah yg menular laju keseluruh pelusuk negara.. Sukar utk kita menghalangnya dr terus merebak tetapi mampu itu kita merawatnya seperti yg ditunjukkan melalui filem tersebut..Di sini juga kita dpt lihat bgaimana pula keadaan seorg pemuda membawa seorg gadis yg hanyut ke pangkal jln dan diredhai Allah..

>> apa yg aku cuba smpaikan di sini, jika kita tidak mulakan dgn diri sendiri, siapakah lagi yg mampu menolong kita? Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib seseorg itu jika seserog itu tidak mengubah nasibnya.. Smuanya sudah tertulis di loh mahfuz, tetapi kerana kita org Islam yg percaya pada Qada' dan Qadar maka, kita kna percaya bhwsanya nasib seseorg itu mampu di ubh dgn izin yg Maha Esa..

>> Selain dr itu, kedua2 filem ini sgt2 menarik kerana memberi mesej kpd kita peranan dakwah, x ssh utk kita berdakwah tetapi kita kna mempunyai kekuatan utk menyampaikannya dgn cr yg berhemah..filem ni jugak sedarkan kita semua tntg barah keruntuhan akhlak remaja masa kini.. Kita kna prihatin terhdp org sekeliling sbb nanti kita akan disoal oleh yg Maha Esa, knapa kita xsmpaikn dakwah?? Kita yg Islam dilahirkan di bumi sbg Khalifah Allah..Khalifah, seorg yg memimpin..jika kita tidak mampu memimpin org yg rmai kerana kekurangan diri, xsalah jika kita memimpin nafsu kita agar menuju ke jln yg bnr..Jika kita berjaya mengawal serta melawan nafsu kita itu tandanya kita mmg mampu itu menjadi Khalifah Allah..

>> aku sdr aku msh mempunyai kekurangan diri, tp aku percaya aku msh berada di jln yg betul cma perlu berusaha lbh keras utk mendpt keredhaan dr Allah.. sesungguhnya yg baik itu dtgnya dari Allah S.W.T dan segala yg kurang baik itu adalah dari kelemahan diri ini..

0 comments:

.