Alih Bahasa

| |

Malam ni aku nk luah sket ler pendapat aku tntg citer kartun yg di alih bahasa dari English language kpd Malay language..Bagi aku la kan apa salahnya jika dikekalkan Bahasa Inggeris sebb kartun2 tu kebykkan dlm Bahasa Inggeris kan? Cuma jika nak bagi kanak2 lbh memhmi apa yg diperkatakan serta apa yg ingin disampaikan oleh karakter2 dlm kartun, lbh bgus jika diletakkan sari kata dkt bwh tu..

Kebaikkan yg bakal diperoleh kanak2 jika suara karakter di kekalkan dlm Bahasa Inggeris:
1) kanak2 bleh blaja mcm mana nk sebut perkataan English dgn baik,
2) kanak2 dpt mengenal pasti mksd setiap perkataan dgn lbh baik,
3) kanak2 mendpt pendedahan awal utk berkomunikasi dlm Bahasa Inggeris,
4) pengenalan kpd Bahasa Inggeris pada peringkat kanak2 membantu meningkatkan thp kognitif mereka,
5) minda kanak2 akan lbh terbuka utk mempelajari Bahasa Inggeris di sekolah,
6) kanak2 menjd lbh berani utk cuba bertutur dlm Bahasa Inggeris kerana mereka biasa mendgr karakter2
    berkomunikasi dlm Bahasa Inggeris,
7) mudah bg kanak2 utk menggunakan aplikasi di dalam komputer,
8) pendedahan awal juga berguna utk masa hadapan cthnya dlm menghdpi temu duga, mencr pekerjaan,
9) Bahasa Inggeris adalah Bahasa Global yg amat diperlukan oleh kanak2 utk terus maju dlm hdp mereka,

Btol x apa yg aku cuba smpaikan ni? Jika korg fikir2 la sbnrnya banyak lagi..Bukan apa jika ada kartun dlm Bahasa Malaysia, kita teruskan dgn Bahasa Malaysia sbb skrg ni pun dh da kempen2 mengenai "Budi Bahasa Budaya Kita".. jadi saranan aku kt sini Bahasa Malaysia harus terus diperkasa sbb xnk plak kata kita ni mengambil remeh Bahasa Kebangsaan kita.. Bahasa Malaysia ni lah merupakan salah satu identiti kita sbg rakyat Malaysia..Bahasa Inggeris kita blaja utk kegunaan masa hadapan, fikirkan secara positif jgn ambil yg negatif sbb nnt merana diri..

p/s: mgkn aku byk guna singkatan dlm luahan ini tp sekrg2nya aku cuba menyampai apa yg aku rs baik..Sama2 kita usahakan utk berubh..smoga smuanya berjln lancar..wlaupun byk singkatan tetapi aku rs itu hy salah satu cara penulisan x formal.. =) jgn marah yer or gaduh2 plak..yg baik itu smuanya dari Allah, yg kurang baik itu dari kelemahan serta kesilapan diri aku sendiri..mohon ampun dan maaf..

0 comments:

.