~~mEnyEnTuh HaTi~~

| |

Baru2 ni time smbg2 psl nk cari tajuk2 usrah yg menarik utk di kongsi, tetiba ada seorg kwn ni ckp, lbh krg cm ni la yer bunyinya, "mmg sng nk kongsi ilmu, nk citer psl perkara2 yg menarik tntg agama ni tetapi ssh utk kita btol2 dpt menyentuh hati sesorg insan tu utk trima ilmu yg dismpaikan".  


Ayat dy mmg sgt2 membuatkan aku terfikir, mmg ada bnr n tersgt la bnr.. ok cuba tgk balik n teliti btol2.. dlu time kt skolah, fuyoo, bkn main kna pksa lagi nk suh aku g usrah, pastu kna brainwash mcm la kpala otak aku ni zero sgt n terasa diri ni cm hina cz yela mmg btol la aku x byk sgt tau psl ilmu agama ni tp fikir la, org pun ada hati n perasan, if korg la kn kna pksa2 pastu sindir2 time usrah, sure rs cm down giler x pun marah sgt2 la kn..so cm na la ilmu yg diberi nk menyentuh hati ni cz hati ni xrs ikhlas n selesa pun nk trima ilmu tu..


Plg aku rs tensen bila org buat muhasabah diri psl ibu bapa tu, ok, bnda tu mmg la bgus utk sedarkn tggungjwb kita sbg seorg anak tp kn cr tu blum btol2 berjy menyentuh hati la rsnya, if ada yg tersnth hati tu, Alhamdulillah la sbb mmg org tu btol2 dpt rs apa yg dismpaikn tp kekdg mcm dh over, seolah2 diri teruk bebnor la smpai xsedar diri tntg tggungjwb sbg anak..tu sesuai utk bg kt geng hardcore bleh la..as for me, i prefer people get to know the inside of me first before nk tgur or bg nsht psl tggungjwb sbg anak..yela setiap org beza kisahnya..sbb tu kot aku rs agak tensen sket bila wat muhasabah psl family ni..cz i know my family really well and i learn a lot from my family too..org len tatau la kn, ada yg suka ada yg cm aku gak kot..


mmg la ada gak org ckp, bnda baik kna pksa sket br la nnt jd rutin and bleh wat dgn rela hati tp konsep pksa tu sbnrnya salah sket di situ yer..pksa wat bnda baik ni kna la dgn cr berhemah, buka hati kita dlu sblum buka n sentuh hati org lain..bila dok cni, jauh dr family, aku rs time usrah tu la mampu wat aku tenang n blaja mcm2.. for the first time in my life, pg usrah dgn rela hati n seikhlas hati..xrs cm kna pksa n sgt2 flexible.. bnda2 yg dismpaikn pun mengikut interest kwn2 n diri sendiri..ni la yg pak cik Glasser ckp dlm buku classroom management, quality teaching..(oopppsss..hehe) sapa2 yg ambik education rsnya knal kot dgn nama pak cik ni.. =p


Rmai kwn2 yg dh berjy menyentuh hati aku utk trus berusaha menuju ke arah yg lbh positif, Alhamdulillah n smoga aku trus beristiqomah dlm apa yg baik aku buat..cma aku blum btol2 bersedia nk memimpin org lain ke arah yg positif, sbb msh blum thu sepnhnya cm na aku plak nk menyentuh hati org lain..dlm diri ni sbnrnya msh rs xlayak utk aku nk tegur org, setakat nk jd pndgr n bg kata2 smgt n nasihat tu bleh la.. (ada mslh sket dlm diri ni.. normal for me..hehe)


kwn2 ckp, xpa, slow2..jdlah Khalifah utk diri sendiri dlu, mana thu nnt dlm sedar or xsedar ada org yg aku berjy sentuh hatinya..kn?? who knows only Allah knows =) i love to tell my stories about my life, family, and friends tp dlm ms yg sama hati kecil ni sering berbicara yg membuatkn aku takut sgt ialah org bosan dgr citer hdp aku cz yela mcm la pntg sgt kn ksh hdp aku ni, mcm la aku ni hbt sgt..serius rsau sgt2 if ada yg fikir cm tu, yela mana thu dlm xsedar bleh tmbulkn rs benci dlm diri org len..huhu~~ =( mana2 ja la, if rs nk dgr ksh aku dgr la if xnk bg ler signal awal2 spy aku diam..cz ssh mulut ni nk stop bila dh berciter..laju ja cm air terjun..


ok la..truly la ckp bkn sng nk menyentuh hati dgn cara berhemah cz wlaupun dgn cr plg berhemah tp sure at first ada yg rs tersinggung..btol x? tmbh2 bila org yg tgur tu org yg kita syg..hemh..tp kita sbg manusia yg tggi darjatnya yg Allah S.W.T tlh kurniakn akal fikir yg mampu membezakn baik n buruk, reflect la balik..mmg kita akn terasa tp percy la ada hikmah di sebaliknya..minta doa agar Allah buang rs tersinggung tu sbb mgkn bnr dgn apa yg kwn kita ckp tmbh2 if psl kehdpn berlandaskn jln yg lurus yg diredhai Allah S.W.T..aku thu byk lagi yg perlu dibaiki dan aku bkn perfect tmbh2 lg if nk berbicara soal agama tp aku tgh berusaha dan hrp usaha aku diterima Allah.. dan percy la xda org yg mahu dirinya dgn sengaja terjerumus dlm lembah yg xdiredhai Allah S.W.T, berilah peluang pd diri msg2 n org lain utk berubah..doakan agar brubah ke arah yg positif..

0 comments:

.