...........

| |

Mendgr sahabatku bercerita mengenai sejarah Islam, membuatkan diri ini terpana dan terpaku..Betapa diri ini sering terlalai dan terlupa mengenai sejarah kita..Malu mulai meresap dlm jiwa ini kerana gagal memahami sejarah kita...bkn niat utk tidak mahu ambil peduli tp diri ini sering terlupa dan masih belum mampu menepis segala bisikkan syaitan...diri ini masih lagi melwn nafsu dan godaan syaitan agar trus beristiqomah dlm memhmi sejarah kita..aku bersyukur kerana msh mempunyai sekeping hati serta akal yg mampu membantu ku agar trus sedar dan berusaha kerana Allah tidak akan mengubah nasib sesorg itu jika dia sendiri tidak mahu berubah..

Aku bersyukur mempunyai sahabat2 yg prihatin dan sering mengingati diri ini utk trus melihat jalan yg lurus itu, masih lagi mahu membantu ku utk bangun melihat sinar Illahi dan masih setia membimbingku ke arah yg benar.. Mungkin ada yg bosan apabila mendgr mengenai sejarah, mahu saja di tutup mata dan telinga dr mendgr perkataan sejarah itu.. Tp terbukti bhw sejarah itu sesuatu yg menarik utk diselami tmbhn pula mengenai sejarah Islam..tidak ada sejarah yg sama, semua berlaku ats sbb ketentuan Allah S.W.T..menyelami sejarah Islam membuatkn diri ini sering terty2, apakah aku hy Islam pada nama? Walhal sejarah sendiri pun msh belum sempurna aku memhminya dan mengetahuinya.. Air mata mula mengalir lagi, sayu hati ini kerana msh mempunyai tnda hitam di hati yg enggan membuka ruang utk menerima dan mengambil tahu perkara2 tentang agama ku ini..

Bertmbh pilu apabila diri ini msh ego utk membuka minda menerima apa yg disampaikan.. Menggigil diri ini merenung hari2 yg berlalu pergi tnpa di isi sepnhnya utk mendlmi sejarah kita.. Terasa bagai dihiris sembilu hati ini apabila aku tidak mampu bersuara menjwb pertyaan sahabatku mengenai sejarah kita.. Kaku mata ini memndg sahabat2 yg rancak berbincang mengenai sejarah kita..Ya Allah, ampunkan hamba-Mu ini yg sering terleka, yg sering alpa.. Aku bersyukur kerana Engkau msh syg padaku kerana Engkau memberiku peluang utk trus belajar bg seimbangkn segala amalan ku..Bukaknlah pintu hati ini bg mndlmi ilmu-Mu agar aku tidak terus hanyut mengejar dunia.. Jatuhknlah ego ku demi agama-Mu, agar aku sentiasa beristiqomah menuntut ilmu-Mu.. ampunkn hamba-Mu ini..

0 comments:

.