Mungkin ada hikmahnya...

| |

Apabila sesuatu perpisahan itu terjadi di antara 2 insan yg sdg bercinta, pasti ada hikmahnya... Mungkin sekarang, mungkin nanti atau bila-bila saja yg Dia kehendaki..Percayalah pada janji-janji-Nya kerana hanya Dia yg tidak akan berdusta.. 


Hanya Dia yg berkuasa menentukan segala.. Kita juga mempunyai kuasa utk memilih tetapi pilihan seorang manusia tidak semestinya tepat dan benar... Andai ada badai yg melanda itu membuktikan kuasa Allah yg Maha Besar.. Mungkin hikmah yg dpt ku rasakan pada masa ini ialah aku sedar  ada sedikit kesalahan pada hbgn ku dgn seseorg bukan muhrim itu.. 


Tidak salah utk kita berkasih-sayang kerana itu fitrah manusia, disebabkan cinta, Adam & Hawa bertemu kembali di dunia... Akan tetapi cinta itu perlu berlandaskan pada syarak dan pegangan kita sbg umat-Nya... Mungkin selama ini aku thu cuma baru tersedar seolah-olah bayi kecil tersedar dari mimpi "indahnya"... Wlaupun pahit utk ditelan tetapi aku percaya masih ada sinar buat diri ini utk mencari kebahagiaan... 


Jodoh juga mempunyai 3 kategori, jodoh dari syaitan, jodoh dari jin dan jodoh dari Allah... Andai sebelum ini jodohku dr syaitan, maka Tuhanku, jauhilah hamba-Mu ini dgn perasaan sedih yg menggunung... Andai jodohku dtgnya dr jin, maka Tuhanku, kuatkanlah hati hamba-Mu ini menempuhi hari-hari mendtg... Andai jodohku dtgnya dari Engkau Ya Tuhanku, aku doakan agar ia berkekalan dan bertemu semula demi cinta dr-Mu...


Percayalah pada janji-janji yg Maha Esa kerana Dia Maha Mengetahui apa yg bakal berlaku... Sbg umat-Nya, berusahalah mencari kerdhaan-Nya nescaya hdp lbh bahagia... Allah Maha Pengampun & Penyayang, Dia memberiku ujian yg ku rasa xmampu utk ditanggung, yg ku rasa begitu sakit & menderitanya diri, namun aku pasti, Dia amat menyayangi hamba-Nya ini... Ujian itu membantu aku sedar betapa lupanya aku pada Dia selama ini.. Betapa lalainya aku utk menunaikan segala perintah-Nya... Ya Allah, ku panjatkan kesyukuran pada-Mu, Alhamdulillah kerana Engkau masih percaya pd diri hamba-Mu ini utk berubah..


Ya Tuhanku, aku akan terus berusaha mendekati diri-Mu yg selama ini terlalu dekat dgnku, 
Ya Tuhanku, aku akan terus berusaha utk menjadi lbh istiqomah dlm menunaikan tggungjwbku sbg hamba-Mu..
Ya Tuhanku, aku syukur pd-Mu kerana aku masih diberi peluang menuju jalan-Mu..


Liyana, tabahkn hatimu, teruskan apa yg kau ada kini, tingkatkn usaha menuju ke jln yg semmgnya lurus...

4 comments:

Anonymous said...

hari ni sy kasi komen berbeza skit bley?
ni petikan dari one of my bestfriend.. erk.. dia baru break up lepas 2 tahun.. hu

http://theoldnewspaper.blogspot.com/

lya89na said...

nk bc yg mana 1?? huhuhu

Anonymous said...

http://theoldnewspaper.blogspot.com/2010/09/aku-juga-manusia.html

yg ni!

lya89na said...

still hvn't got a clue?? mksdnya??

.