LuaHan HaTi SeoRanG InsAn...

| |

Semalam xdpt nk digmbrkan betapa hancurnya hati ini bila memikirkan apa yg terjd..Terasa berat ujian yg dtg melanda.. Bertubi-tubi tanpa sempat ditapis..Belum sempat hati ini, berbicara riang, sedih terlebih dahulu melabuhkan tirainya di benak hati... Menangis bagai anak kecil kehilangan anak patungnya, meraung bagai seorang rakan yg kehilangan sahabatnya...Bagi diri ini ujian itu amat pedih & pahit tp diri ini redha & terima ketentuan Illahi kerana Dia Maha Mengetahui segalanya..Aku sedar, ujian ini utk diriku, bg mereka yg lain ini mungkin hanya sebahagian kecil dari lumrah hidup seorang manusia kerana ada ujian yg lagi besar seperti penderitaan anak-anak di bumi Palestin.. Memikirkan pengorbanan mereka, aku gagahi jua diri utk teruskan perjuangan hidup agar berlandaskan jalan yg benar...Aku pasti, apabila diri ini sedar& kuat pasti aku dpt merasa kemanisan nikmat & hikmah dari Yang Maha Esa.. Aku percaya pada janji-janji Allah mengenai jodoh pertemuan serta ajal dan maut... Andai ada yg terbaik buatku, InsyaAllah, bertemu jua, cuma masa yg akan menentukannya...Aku juga percaya, di setiap keperitan itu pasti ada terselit kegembiraan, di setiap kesusahan itu pasti ada terselit kesenangan, terpulang pada diri ini untuk mempercayainya..


Ingin ku nyatakan betapa bertuahnya diri ini selama ini kerana masih ada insan yg bergelar sahabat sentiasa berada disisiku...Dulu aku lupa dgn kasih syg yg mereka berikan kerana aku mempunyai hdp yg berbeza, tp kini aku menghargai sebuah persahabatan itu...Aku sedar, seseorg sahabat itu tidak semestinya sentiasa berdampingan dgn diri ini utk bergelar sahabat sejati, ckp sekadar selalu memberi dorongan berserta doa sbg meniup semangat dlm diri ini utk meneruskan perjuangan hdp...Wlaupun tidak sering bersama, aku sedar ada sahabat yg masih mengambil berat & menyayangi diri ini...

Kepada sahabat-sahabatku, ampuni & maafkan diri ini andai aku terlupa akan jasamu selama ini, maafkan aku kerana sering bersendiri mememikirkan masalah diri, maafkan aku kerana terlalu ego utk meminta pertolongan darimu.. Terima kasih ats segala nasihat & kata-kata semangat yg diberikan, semoga ia akan menjadi kekuatan pada diri ini utk meneruskan liku-liku kehdpn yg masih panjang..InsyaAllah..

Ya Allah, aku sentiasa tahu bhw Kau tidak akan meninggalkan hamba-Mu ini. Semoga hati ini terus kuat menuju ke jalan Mu yg benar..Alhamdulillah, syukur ku panjatkan pada-Mu kerana memberiku peluang utk merasa nikmat & rahmat-Mu.. Aku syukur & akur ats ujian Mu ini kerana ujian ini membuatku sedar akan kelalain diri ku selama ini..Betapa alpanya diri ini mengikut hawa nafsu yg menghayutkan diri ini..Tabahkan hati hamba-Mu ini agar sentiasa berubah menjd lebih baik..Semoga air mata ku nanti adalah air mata kebahagiaan bkn lagi air mata kesedihan..InsyaAllah..

2 comments:

Anonymous said...

Be strong liyana.. Glad to know you have your friends along the way!! jgn sia siakan airmata tu utk people who dont appreciate.. reduce it at least

lya89na said...

Thanks for the support =)..myb try to reduce it first, then who knows myb dh tkr jd air mata kegembiraan & kebahagiaan..

.